Ο κ. Ιωάννης Ταλούμης είναι Ανιπρόεδρος του ΙΝΑΔΕ και έχει διατελέσει
εκπρόσωπος της εταιρείας AT&T για σειρά ετών στην Ελλάδα, Αντιπρόεδρος
του Ινστιτούτου Leadership, Αντιπρόεδρος Τηλεπικοινωνιών του ΣΕΠΕ
και είναι σήμερα Πρόεδρος της εταιρείας Τηλεπικοινωνιών 3ΝΕΤ. Εχει
υπάρξει εισηγητής και ομιλητής επι σειρά ετών σε επιστημονικά και
αναπτυξιακά συνέδρια στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Διατηρεί εκπομπή
στο ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος 89,5FM.
Η έλλειψη της ευρείας ζώνης
Παρά την μεγάλη προσπάθεια
της Ευρωπαικής Ενωσης, η Ευρώπη παραμένει αρκετά πίσω απο την
την Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες
Οι ρυθμιστικές στρατηγικές και η έλλειψη πολιτικού θάρους και
οράματος έχουν παρακωλύσει σοβαρά την ανάπτυξη ανταγωνιστικών
αγορών ευρείας ζώνης σε όλη την Ευρώπη, αποδίδοντας στις ευρωπαϊκές
χώρες τον ρόλο του «φτωχού συγγενή» των Ασιατών και Βορειοαμερικανών
γειτόνων, σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων..
Οι στατιστικές που ανακοινώθηκαν
από την ITU (Ιnternational Telecommunications Union) λίγο πριν
τα εγκαίνια της φετινής έκθεσης: ITU Telecom World 2003, δείχνουν
οτι ακόμη και οι πιο δικτυωμένες Ευρωπαϊκές Οικονομίες “σέρνονται”
αρκετά πίσω από ηγέτες της αγοράς όπως είναι η Κορέα, το Χονγκ
Κονγκ, με μέτρια ποσοστά διείσδυσης γύρω στο 8,5 τοις εκατό, σε
σύγκριση με το 21 τοις εκατό της Κορέας και το 15 τοις εκατό του
Χονγκ Κονγκ.
Στη Νότια Αμερική, η Καναδική
αγορά αυξάνεται επίσης έντονα, με ποσοστό διείσδυσης μεγαλύτερο
από 11 τοις εκατό στα τέλη του 2002, ενώ το ποσοστό 7 τοις εκατό
σε πανεθνικό επίπεδο στις Ηνωμένες Πολιτείες, μειώνει σημαντικά
τα πραγματικά επίπεδα διείσδυσης στα σημαντικά επιχειρησιακά κέντρα
και τις μεγάλες πόλεις. Αντιθέτως, κάποιες από τις πιο σημαντικές
οικονομίες της Ευρώπης εχουν τα χαμηλότερα επίπεδα πρόσβασης σε
υπηρεσίες ευρείας ζώνης.
Στην Αγγλία, όπου οι τιμές
για γραμμές DSL είναι πάνω από τετραπλάσιες αυτών της Ιαπωνίας
(μέλους των G7) , η διείσδυση είναι ανάμεσα στις χαμηλότατες οποιουδήποτε
εκβιομηχανισμένου έθνους και συγκεκριμένα 2,3 συνδρομητές ανά
100 γραμμές κατά το τέλος του περασμένου χρόνου.. Η Γερμανία και
η Γαλλία δεν έχουν μεγαλύτερη πρόοδο, με μόλις 7,4 τοις εκατό
και 4,7 τοις εκατό των σπιτιών, αντίστοιχα, να είναι συνδεδεμένα
με υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων.
Αν και υπάρχουν ενθαρρυντικά
σημάδια ότι η Ευρώπη αρχίζει επιτέλους να αφυπνίζεται – οι ευρωπαϊκές
χώρες άμβλυναν το χάσμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες τους τελευταίους
12 μήνες, σημειώνοντας 90 τοις εκατό ανάπτυξη σε σχέση με 50 τοις
εκατό της Αμερικής, πολλά σοβαρά προβλήματα είναι ανάγκη να επιλυθούν
γρήγορα εάν η Ευρώπη είναι διατεθειμένη να αποφύγει τους συμβιβασμούς
της μακροπρόθεσμης επιχειρησιακής της ανταγωνιστικότητας.
Το πιο σοβαρό από τα προβλήματα
αυτά είναι μια χρόνια έλλειψη ανταγωνισμού και απελευθέρωσης στον
χώρο των ευρυζωνικών δικτύων, όπου τα παραδοσιακά μονοπώλια ελέγχουν
ακόμα, περισσότερο από το 80 τοις εκατό των λιανικών συνδέσεων
DSL.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι η ταχύτητα:
ενώ οι standard ευρυζωνικές ταχύτητες στην Ιαπωνία και στην Κορέα
είναι στα 8-12Μbps, τα βασικά ευρωπαϊκά πακέτα DSL τρέχουν στις
χαμηλές ταχύτητες των 128kbps.
Μόνο οι χώρες με εκτενή καλωδιακά
δίκτυα, όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Πορτογαλία, μπορούν να
ελπίζουν ότι θα προσεγγίσουν, έστω σε μέτριο βαθμό, τις ταχύτητες
των 1,5-3Mbps που προσφέρονται αντίστοιχα στις χώρες της Βόρειας
Αμερικής. Στην υπόλοιπη Ευρώπη φαίνεται οτι ταχύτητες στα 512kpbs
θα είναι αυτό που οι χρήστες μπορούν να ελπίζουν στο προβλέψιμο
μέλλον.
Τα διαφοροποιημένα επίπεδα
ανταγωνισμού στις περισσότερες εθνικές αγορές, οδήγησαν την Ε.Ε.
να προωθήσει κάποιους τομείς ζήτησης και κάποιες πρωτοβουλίες
από την πλευρά της προσφοράς με στόχο την ενθάρρυνση μιας πιο
σφιχτής χονδρικής αγοράς κάτω από την εποπτεία του eEurope 2005
Action Plan και του 6th Telecommunications Framework που πραγματοποιήθηκε
τον φετεινό Ιούλιο.
Γενικώς υπήρξε μεγάλη απαγοήτευση
στην Κοινότητα απο την ανταπόκριση των χωρών μελών να συμμορφωθούν
με την προθεσμία του Ιουλίου 2003 για την ψήφιση των σχετικών
Νομοσχεδίων για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες. Μόλις πέντε απο
τα 15 μέλη της ΕΕ συμμορφώθηκαν με τις προθεσμίες, ενω τα υπόλοιπα
κράτη αναμένεται να προχωρήσουν στα μέσα του 2004.
`
Ως μόνη λύση εμφαίνηται οτι η πραγματική διαθεσιμότητα του DSL
στην χονδρική με ανταγωνιστικές τιμές, είναι η πρόταση που θα
επιτρέψει στους νέους operators να εξετάσουν και να επεκταθούν
σε πολλά γεωγραφικά εδάφη χωρίς το τεράστιο κόστος της επέκτασης
DSLAMs.
Πέρα ομως απο τα «καθημερινά
και εμπορικά» προβλήματα, το μεγαλύτερο πρόβλημα, είναι η έλλειψη
ενός συνεπούς ευρυζωνικού οράματος σε εθνικό επίπεδο,
Οι ερμηνευτές της Ασιατικής
προόδου, – Κορέα, Ιαπωνία, Μαλαισία, Σινγκαπούρη – έβαλαν ως στόχο
τις Τηλεπικοινωνίες και την Πληροφορική, σαν μηχανή ανάπτυξης
και ανέπτυξαν καθαρές στρατηγικές για να δώσουν προτεραιότητα
στην ανάπτυξη αυτού του τομέα», όπως το Malaysia’s 2020 Vision
και το Singapore’s Intelligent Island. Ο ιδιος ο Πρόεδρος της
Μαλαισίας ανακοίνωσε την δέσμευση του στο Παγκόσμιο Συνέδριο Πληροφορικής
που έγινε στην Ταιβάν το 2000.
Στο αντίστοιχο Συνέδριο του 2004 που εξασφαλίστηκε για την Ελλάδα
απο την τότε Διοίκηση του ΣΕΠΕ, ισως είναι μοναδική ευκαιρία για
αντίστοιχες δεσμεύσεις και οράματα, ωστε η Ελλάδα να καταστεί
κόμβος ανάπτυξης Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής στον υρύτερο
χώρο της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου.
Αντίθετα με τις Ασιατικές χώρες,
οι περισσότερες ευρωπαϊκές αρχές ήταν ικανοποιημένες με το να
αφήνουν απλά τον ιδιωτικό τομέα να τους καθοδηγεί, χωρίς να έχουν
την παραμικρή ιδέα για το πού ήθελαν να πάνε.
Η υπερβολική ψύχωση με τις
νέες τεχνολογίες 3G , οδήγησε σε έκρηξη του κόστους, με €100 δις
να έχουν ξοδευτεί μόνο για άδειες επόμενης γενιάς.
Δυστυχώς ομως στην Ευρώπη οπως
και στην Ελλάδα, αντίθετα με τα παραδείγματα απο την Ασία, τα
έσοδα από τη πώληση των αδειών δεν επενδύθηκαν πίσω στη βιομηχανία
των τηλεπικοινωνιών, αλλά αντίθετα χρησιμοποιήθηκαν ευκαιριακά
για να καλύψουν δημοσιονομικά ελλείματα, ζημιώνοντας ετσι σημαντικά
τον κλάδο και αφαιρώντας απο την ανάπτυξη ενα σημαντικό και στρατηγικό
οπλο ...τις υποδομές για τις τηλεπικοινωίνίες.
Επί πλέον της παραπάνω πολιτικής,
κυρίως στις γερμανόφωνες περιοχές και σε επέκταση και στην Ελλάδα,
οι σημαντικές επενδύσεις σε ΙSDN απο στις αρχές του 1994, οδήγησαν
τις κυβερνήσεις και τις διοικήσεις των κρατικών υπηρεσιών, σε
απροθυμία να προχωρήσουν στις απαραίτητες υποδομές με βάση την
ζήτηση για υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων,.
Παρα ταύτα, η καρδιά του προβλήματος βρίσκεται στο γεγονός οτι
πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις κρατάνε πλήρως ή μερικώς τις διοικήσεις
των Δημοσίων Τηλεπικοινωνιακών Οργανισμών, προβάλλοντας συχνά
την επιθυμία τους να επιβάλλουν σκληρές ποινικές ρήτρες ή να δημιουργούν
παρεμποδιστική συμπεριφορά στην απελευθέρωση της αγοράς, φοβούμενοι
βέβαια το πραγματικό ανταγωνιστικό περιβάλλον που τους οδηγεί
(μετα βεβαιότητος με την σημερινή πολιτική) στην απώλεια ή μετατόπιση
επιπλέον μεριδίου της αγοράς στους νέους operators.
Ενώ, όμως η πολιτική αυτή είναι
δύσκολο να αλλάξει σύντομα, υπάρχουν σημάδια ότι το 2004 μπορεί
επιτέλους να είναι η χρονιά «ευρείας ζώνης της Ευρώπης». Τα στατιστικά
της Ε.Ε. δείχνουν ότι ο αριθμός των συνδέσεων έχει σχεδόν διπλασιαστεί
τους τελευταίους 12 μήνες, από 9 εκατομμύρια σε 17,5 εκατομμύρια
ανά πλάτος περιοχής.
Στους επόμενους μήνες, καθώς
νέες και βελτιωμένες υπηρεσίες θα γίνονται διαθέσιμες οι προβλέψεις
για το 2007 οδηγούν στο θετικό συμπέρασμα οτι περισσότερα απο
το ένα τρίτο των σπιτιών θα διαθέτουν πρόσβαση σε υπηρεσίες ευρείας
ζώνης.
Η διαφορά της τιμής χονδρικής
απο την λιανική θα είναι ο κρίσιμος παράγοντας ανάπτυξης της αγοράς
Ευρυζωνικών Υπηρεσιών που θα οδηγήσει ταχύτητα τις χώρες της Ευρωπαικής
Ενωσης να προλάβουν την ανάπτυξη των άλλων ανταγωνιστικών χωρών.
Η Ελλάδα οφείλει να χαράξει
το δικό της όραμα, πέρα απο τα κοντόφθαλμα συμφέρονατ των κρατικών
οργανισμών και να αξιοποίηση πλήρως την ευκαιρία που της δίνεται
απο την διοργανωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Το έργο της ΕΕΤΤ θα πρέπει
να στηριχθεί με σημαντικές αρμοδιότητες, ξεφεύγοντας απο την επιτήρηση
του εκάστοτε κυβερνητικού παράγοντα ή υπουργού, ωστε, οι ασύρματες
και ενσύρματες υποδομές 3G, Wi-Fi καις DSL, να κατακλύσουν τα
σχολεία, τα νοσοκομεία, την δημόσια διοίκηση και τις επιχειρήσεις.
Η πρωτοβουλία της Τelestet
και αναμένεται να ακολουθήσουν σύντομα και οι άλλες εταιρείες,
να ξεκινήσει μέσα στον επόμενο μήνα την δοκιμαστική λειτουργία
300 συνδέσεων 3G, αξίζει προσοχής και στήριξης, ωστε η Ελληνική
Κοινωνία και Οικονομία να αξιοποιήσει στο μέγιστο τα πλεονεκτήματα
της Τεχνολογίας.
Η διοργάνωση των Αγώνων με
τα εκατομμύρια θεατές και επισκέπτες είναι η μεγάλη ευκαιρία να
διαθοθεί το Ελληνικό όραμα και να δημιουργήσει για τους Πολίτες
την ανταγωνιστικότητα που θα τους επιτρέψει να προχωρήσουν στο
μέλλον ως μία Ειρηνική και Δημιουργική Κοινωνία.
Ιωάννης Ταλούμης,
Οκτώβριος 2003
Πίσω
στις "Απόψεις"